Thursday 16th January 2014,
Leuke Casinos

Craps: De Regels

casinonetwerk 25 maart 2012 Spelregels Reageren?
Craps: De Regels

De basis
Casino Craps is een spel met dobbelstenen. Het is een van de spannendste spelletjes in het casino. Het is gebruikelijk om een boel lawaai rond de Craps tafel te horen. Het wordt gespeeld op een speciale tafel met twee dobbelstenen. De dobbelstenen zijn heilig in dit spel en worden daarom regelmatig gecontroleerd en vervangen. Daarnaast hebben casino’s regels over hoe je met deze dobbelstenen moet omgaan.

Om te beginnen moet de Shooter (een van de spelers) een bedrag inzetten op pass the line of don’t pass the line. Vervolgens mag de shooter twee dobbelstenen kiezen die gepresenteerd worden door de Stickman. De shooter moet vervolgens met één hand de dobbelstenen werpen, en ze moeten de andere kant van de tafel raken. Wanneer een dobbelsteen van tafel raakt, moet deze eerst opnieuw worden geïnspecteerd voordat er weer mee gespeeld kan worden.

Er kunnen ongeveer 20 mensen aan een tafel deelnemen. Deze mogen allemaal gooien, maar het hoeft niet. Je kunt ook alleen maar inzetten zonder te gooien. Er zijn verschillende manieren waarop je kan inzetten. Het personeel aan tafel bestaat meestal uit een Stickman, een Boxman en twee dealers. Spelers wisselen met de klok mee aan de eind van iedere ronde.

Iedere ronde heeft twee fases. Deze heten Come out en Point. Om te beginnen moet de shooter een of meer come out rolls doen. Wanneer een speler 2, 3 of 12 gooit bij de come out rolls(dit heet Craps) verliest deze zijn of haar inzet en is de beurt voorbij. Wanneer de shooter 7 of 11 gooit, dan wint de speler  deze inzetronde. De speler blijft doorgaan totdat deze  4, 5, 6, 8, 9 of 10 gooit. Het gegooide nummer wordt nu de point. De dealer legt nu een speciale on-button op dit getal. Hiermee wordt ook de tweede fase van de speelronde aangekondigd. Wanneer de shooter dit specifieke getal gooit resulteert dit in winst voor de inzet op pass the line. Wanneer de shooter een zeven gooit verliest de pass line inzet en is de ronde voorbij.

De eerste worp met dobbelstenen  in een inzetronde is de Come Out Roll. Een nieuw potje Craps begint altijd met deze worp. Deze worp kan alleen worden gedaan wanneer de vorige shooter een 7 heeft gegooid of wanneer deze niet het point kan gooien.

Als de huidige shooter wel de point kan maken, mag deze een nieuwe come out roll doen en begint het spel weer opnieuw, met dezelfde shooter.

De dobbelstenen worden over de tafel gegooid. De tafel is verdeeld in drie gedeelten. Twee buitenkanten en een centrum. De twee buitenkanten zijn gespiegeld en bevatten de volgende types van inzet: Pass en don’t Pass line bets, Come en don’t Come bets, Odds bet, Place bets en field bets. In het middelste gedeelte vindt men de proposition bets.

Pass-inzetten winnen wanneer de come-out worp is 7 of 11, ze verliezen wanneer er 2,3 of 12 gegooid wordt. Don’t-inzetten verliezen wanneer de come-out roll is 7 of 11 en winnen wanneer er 2 of 3 wordt gerold. Het is gelijkspel (inzet terug) wanneer er een 12 wordt geworpen. In sommige casino’s kan dit anders zijn.

Wanneer een speler aan de tafel wil deelnemen en wil meespelen zonder de shooter te zijn, dan moet deze kijken in welke fase het spel zich bevindt. Als de On-button op een getal ligt, is de come-out ronde al geweest en is de Point fase aan de gang. In dit geval kan je in de meeste casino’s Pass Line inzetten plaatsen. Alle enkele en meervoudige proposition inzetten mogen in beide van de rondes gedaan worden.

Tussen het werpen van de dobbelstenen door is het tijd voor het casino personeel om voor de uitbetalingen en het incasseren van de verloren inzetten. Hierna kan men opnieuw inzetten. De Stickman houdt de actie in de gaten en bepaald wanneer de shooter de dobbelstenen krijgt, waardoor het niet meer ingezet mag worden.

Hieronder vind je de verschillende inzetten die je kan tijd bij een potje Craps;

Pass Line Bet:  Je wint als de eerste rol natural is (7, 11) en verliest als het craps is (2,3, 12). Wanneer een ander getal (point) is gegooid, dan moet dit getal nogmaals worden gegooid voordat er een 7 wordt geworpen. De meest fundamentele inzet in craps is de Pass Line Bet, waarbij er wordt ingezet op het gegeven of de shooter zijn point gaat winnen. De Pass Line bet is gewonnen zodra de Come Out Roll een 7 of een 11 is. Wanneer deze Come Out Roll een 2, 3 of 12 is dan verliest men de inzet.

Odds on Pass Line Bet: Wanneer een point is gerold, en dus bepaald, kan je een extra inzet doen door op deze punten in te zetten. Bij verschillende punten  horen verschillende pay-outs, aangezien sommige getallen vaker voorkomen bij twee dobbelstenen dan andere.

Come Bet: In principe dezelfde regels als bij de Pass Line Bet. Het verschil hier is echter dat je deze inzet pas kan doen nadat de point bekend is. Nadat je hebt ingezet zal de eerste worp met de dobbelstenen het Come-point vaststellen. Je wint als het point wordt gerold, of bij 7 of 11. Eigenlijk is dit hetzelfde als de Pass Line Bet, met als verschil dat je dit te allen tijde kan doen en het te werpen punt bepaald wordt door de eerst volgende worp. De odds zullen door de dealer naast de gewoonlijke bet worden geplaats, een klein beetje van het midden zodat voor iederen duidelijk is dat deze inzet een Come Bet betreft. Het kan voorkomen dat een speler een Come Bet heeft ingezet terwijl deze ook een Come Out worp moet doen. In dit geval zijn winnende getalen ook verliezende getallen. Men kan soms met de casino dealer afspraken maken over de nieuwe inzetten en winstuitkeringen.

Odds on Come Bet: Hetzelfde als bij de Odds on Pass Line Bet, alleen zet je hier in op de Come bet, en niet op de Pass Line Bet.

Don’t Pass Line Bet: Dit is in essentie de omgekeerde Pass Line Bet. Wanneer de eerste rol een 7 of een 11 is, verlies je. Je wint bij 2, 3. Bij een worp van 12 is het gelijkspel. Daarnaast win je alleen als er een 7 wordt gerold voordat de point gerold wordt.

Don’t Come Bet: Het tegenovergestelde van de Come Bet. Zie boven.

Place Bets:  Deze inzet wordt gedaan nadat het point bepaald is. Je kunt hierbij inzetten op de getallen 4, 5, 6, 8, 9 en 10 en je wint wanneer deze gegooid worden voordat er een 7 verschijnt. De uitbetalingen zijn afhankelijk van het nummer waar je op inzet.

Field Bets: Dit zijn inzetten die gelden voor één worp (met twee stenen uiteraard). Wanneer er een 2, 3, 4, 9, 10, 11 of 12 gegooid wordt win je. Overige getallen verliezen. De pay-out is als volgt: 2 betaalt dubbel, 12 geeft 3 tot 1 winst, de rest geeft je een 1 op 1 ratio.

Big Six, Big Eight Bets: Deze inzet wint wanneer er een 6 of een 8 gegooid wordt voordat er een 7 wordt gegooid.

 

Proposition Bets: Deze inzetten kunnen altijd worden gedaan, behalve die van Hardways. Het betreft allemaal inzetten die over een worp gaan.;

  • Any Craps: Je wint als er een 2, 3 of 12 wordt geworpen. Pay-out 8:1
  • Any Seven: Je wint als er een 7 gegooid wordt. Pay-out 5:1
  • Eleven: Je wint als er 11 wordt geworpen. Pay-out 16:1
  • Ace Duece: Je wint als er een drie wordt gegooid. Pay-out 16:1
  • Aces or Boxcars: Winst bij een 2 of een 12. Pay-out: 30:1
  • Horn Bet: Dit is een inzet op 2, 3 11 en 12 tegelijk. Je wint wanneer een van deze nummers wordt gegooid. Uitbetaling is gebaseerd op het gegooide nummer. De andere drie inzetten zijn verloren
  • Hardways: Deze inzet wint als het aangegeven nummer wordt gegooid als paartje voordat er een 7 wordt gegooid en voordat het aangegeven nummer op de makkelijke manier wordt gegooid. Wanneer de point een 8 is, wint hardways bij twee keer 4 ogen. Je verliest bij een keer 6 en een keer 2 ogen, ook al is dit ook een totaal van 8 ogen.

Voordeel van het huis/Casino:
2-17%, zeer variabel dus.

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.